Langs Themsen

Oxford

Årets tur med Eivind Thronæs gikk i år til England for tredje gang, og målet i år var å gå et lite stykke langs Themsen.  Themsen er den nest lengste elva i England, og strekker seg ca. 30 mil fra kilden i Costwolds til Thames Barrier utenfor London.

Vi satte av tre dager på å gå langs Themsen, så vi valgte oss ut en del av ruta vi mente ville gi oss en flott tur og opplevelse.  Vår tur gikk fra Oxford til Goring, og er på omtrent 5,5 mil når man bare følger Thames Path.  Det blir som vanlig noen avstikkere som gjorde at turen vår ble på omtrent 6 mil fordelt på tre dager.

Og som alltid.  Kamerautsyret må med.  Fotosekken ble fyllt opp med Pentax KP, Pentax 12-24mm, Pentax 24-70mm, Pentax 50-135mm, Ricoh GR III, kamerastativ og filter.  Totalt 5kg med fotoutstyr i dagstursekken.  I tillegg kommer vann, vindjakke, litt sjokolade og kjeks, så selv om ruta går i slak nedoverbakke, blir det litt trim.

Turen startet i Oxford, som er hjemby for det eldste universitetet i den engelskspråklige verden, University of Oxford.  Byen er i stor grad preget av universitet med de mange kollegebygningene, som stort sett har gotiske stiltrekk.

Oxford har et innbyggertall på omtrent 155.000 innbyggere og ca. 24.000 studenter.  Til sammenligning har Trondheim som største studentby i Norge 190.000 innbyggere og ca. 41.000 studenter og Oslo på andreplass med 680.000 innbyggere og 28.000 studenter.

Men tilbake til Oxford.  Dette er en by med mange flotte bygninger og gater, og som tydeligvis også er et attraktivt turistmål etter alle med kamera og mobiler som virrer rundt og tar bilder av alt og alle.  Temmelig likt det jeg selv driver med når jeg er på tur.

Bildene over er alle fra Christ Church I Oxford

Foruten å være et college inneholder Christ Church også katedralkirken til Oxford bispedømme som faktisk er en av de minste katedralene i England, Christ Church Cathedral.

Katedralen har et berømt manns- og guttekor, som er et av de viktigste sangkorene ved Oxford.  Et av bildene over viser spisesalen, som er som hentet ut fra de berømte Harry Potter filmene.  Eller rettere sagt så er det vel strengt tatt omvendt.

Christ Church I Oxford er absolutt verdt et besøk, men stedet stenger for besøkende kl. 16.00, så ikke vær for sen.

Untitled photo

Radcliffe Camera i Oxford.

Fra Oxford og et lite stykke nedover Themsen var det flere som var ute på morgentrening i båtene sine, og i dette tilfelle var det en mann som syklet på stien parallelt med båten og ropte ut kommentarer og veiledning.

Iffley Lock er den første slusa man kommer til når man går langs Themsen fra Oxford og mot London.  Alle slusene vi gikk forbi mellom Oxford og Goring var betjente og de hadde sjarmerende små bolighus for slusevaktene rett ved slusene.  For oss turister som kommer, ser, tar bilder og går videre, ser dette ut som et idyllisk liv.  I alle fall de dagene med fint vær og lite trafikk.

Untitled photo

Som nevnt over så startet turen i Oxford, og vi hadde tre etapper til Goring.  På kartet er øverste grønne merke Oxford og nederste merke Goring.

Første etappe gikk fra Oxford til Abingdon og er på ca. 15,5 km.  Andre etappe gikk fra Abingdon til Shillingford, og på denne etappen tok vi en avstikker til Dorchester, så vi gikk ca. 21 km.  Siste etappe gikk fra Shillingford og til Goring med en liten avstikker til Wallingford, så det ble en strekning på ca. 19 km.

Turen går i all hovedsak på svært behagelig underlag før føttene: stier, grus og til dels gress, og det finnes ikke en eneste motbakke som får opp pulsen, så dette er et skikkelig lavterskeltilbud.  Du må bare orke å gå mellom 15-20 km på en dag.

Det er også svært enkelt å komme seg til og fra.  Fly til Gatwick og deretter tog til Oxford med bytte i Reading.  Tilbake er det tog fra Goring til Oxford med bytte i Reading, og så er det fly tilbake til Norge.

For å planlegge selve turen langs Themsen, har vi brukt en engelsk turoperatør (Mickledore) som har spesialisert seg på fotturer og sykkelturer i England.  Det eneste vi opplyser om er hvor vi ønsker å gå, start og slutt, når vi ønsker å ta turen og hvor mange dager vi ønsker å bruke på turen.  Da blir det lagt opp tur med overnatting, frokost og henting av bagasje fra overnattingssted til overnattingssted slik at vi bare går med dagstursekk.  Vi blir utstyrt med utfyllende beskrivelser og kart over ruta med informasjon og veiledning.  Type overnatting kan variere fra gode hotel og vertshus til enkel B&B overnatting på soverom med bad i privathus, så det er bra om man er fleksibel på hvordan man overnatter.

Abingdon

Untitled photo

Abingdon ligger 9 km sør for Oxford  på et flatt dalstrøk ved elven Themsen og ligger vest for Themsen.  En sjarmerende liten by med omtrent 35.000 innbyggere.  Spasserturen fra Oxford til Abingdon langs Themsen er på ca. 15km, der halvparten er på hardt underlag (asfalt) og halvparten er på grus/sti.

Bildet over viser St. Helenes Church som ligger rett ved Themsen i Abingdon og samme kirke i enden av St. Helenes Street.

Naturen langs Themsen

Det var overraskende frodig langs Themsen, med mye vegetasjon og store flotte trær.  En blanding av små skogparti med tett underskog, beitelandskap, dyrket mark, våtmarker og sletter.  Under er et lite knippe bilder av noen flotte trær vi så på veien.  Det var mange flotte og mektige trær langs elva, og vi oppdaget ikke helt størrelsen før vi begynte å se oppover for å se de enorme trekronene som raget høyt og vidt.

Noen av trærne gav også god skjerming mot den varme sensommersola for tørste kyr.  For vi var heldig med været med jevnt 21-24°C i skyggen.

Untitled photo

Flere av strekningene var svært idylliske og naturskjønne, og det var flere fantastisk flotte hus med eiendommer helt ned til Themsen.  Dette er ikke eiendommer for en gjennomsnittlig arbeiderlønn, men det er lov å drømme seg bort.

Langs stien var det flere partier der vi gikk i tuneller av vegetasjon.  Og vegetasjonen var grønn, frodig og ugjennomtrengelig.  Det er en flott opplevelse å gå i disse grønne tunellene som enkelte ganger strakk seg over flere hundre meter.

Dorchester

Dorchester-on-Thames er en landsby i distriktet South Oxfordshire i grevskapet Oxfordshire.  Dette er en liten, intim og koselig landsby med ei hovedgate med mange sjarmerende hus.  Her kan man finne flere små spisesteder/te-hus, og dagligvarebutikk og overnattingssteder.

Det er en liten avstikker på ca. 500-600m fra Themsen, men absolutt verd den lille omveien.  Her hadde vi et stopp for te og kake, og vi tok oss en liten pause i hagen til Dorchester Abbey som er en Anglikansk kirke i Dorchester.

Hovedgata i Dorchester.

Porten inn til Dorchester Abby og et par bilder fra innsiden av kirka.

Broer

På turen nedover langs Themsen måtte vi naturlig nok passere under mange broer.  De fleste passerte vi uten å legge spesielt merke til dem.  Men noen var fascinerende og hadde et særpreg som fikk meg til å ta fram kamera og knipse noen bilder fra undersiden.

Spesielt de to broene med grafitti på brokarene sammen med mønsteret av bærekonstruksjonen på undersiden fanget oppmerksomheten og vi satte av litt tid for å få noen gode bilder.  Personlig likte jeg bildet med de klare refleksjonene i elva.

Den mest iøynefallende broa vi passerte var når vi passerte under ei jernbanebro av betong og tegl, på ei gangbro av tre.

Wallingford

På bildet under er vi på vei inn til Wallingford.  Wallingford er en liten markedsby i den øvre Themsendalen i det sørøstlige England.

Markedsplassen holder fire marked som selger alt fra frukt og grønnsaker til unike håndverksarbeider og hjemmelagede produkter.  Det er marked hver fredag, hver tredje tirsdag og første og siste lørdag i hver måned.

Wallingford er også kjent for mord og mysterier.  Agatha Christie hadde sitt liv og virke 40 år i  Wallingford.  Det er også i Wallingford serien "Midsummer murder" har sin opprinnelse med inspektør Barnaby som ofte i serien går rundt i markedet eller kjører over broen inn til byen.

Vi kom til Wallingford på en fredag, og fikk dermed med oss fredagsmarkedet.  Samtidig var det også en festival i byen.  BunkFest som er en musikk-, dans- og ølfestival.  Siden vi ikke skulle overnatte her, men bare var på vei gjennom, fikk vi ikke med oss så mye av festivalen, men fredagsmarkedet var på plass med masse liv, varer og herlige brød og kaker.

Det var mye som fristet på markedet, spesielt flere boder som bugnet over av brød, wienerbrød og kaker av alle slag.  Vi endte opp med å handle lunsjen vår her, og tok den med videre på turen.

Vi besøkte også en lokal godtebutikk som hadde et rikholdig utvalg av godteri, og som viste seg var den eneste plassen på hele turen som ikke tok kort.  Det var bare å finne en minibank og ta ut kontanter.  Men ellers ble kort akseptert over alt, også i markedsbodene i Wallingford.

Untitled photo

Ikke de flotteste duskedamene jeg har sett, men gøy !!!!!!!!!!!!!!!!

Mat

Det er vel ikke en overdrivelse å si at gourmetmat ikke er noe man forbinder med England, og heller ikke på denne turen.  Vi spiste mesteparten av måltidene på typiske engelske pubber, som oser av mørk stemning og varmt interiør.  Men maten, ikke i verdensklasse.

Det blir mye kraftig kjøttmat og pommes frites.  Turens høydepunkt ble sverdfisk med grovmoste poteter og litt grønnsaker.  Det smakte veldig godt.  Man får vanligvis rikelig med mat, så man blir METT.  Men ellers ikke mange store matopplevelser på turen.

Under er bilde av typisk engelsk frokost uten blodpudding, sverdfiskmiddag og til slutt fritert kylling.

Det som overrasket meg mest på turen, var hvor mye jeg brukte mitt lille lommekamera GR III.  Nesten halvparten av bildene som er brukt i denne lille fotoreisefortellingen er tatt med dette lille kameraet.  Selv om dette er et kamera med fastoptikk uten zoom, viste det seg å være et fantastisk flott reisekamera.  Fantastisk bildekvalitet, lite og lett, enkelt å stille inn bruk av knapper og menyer etter eget ønske og man blir en anonym fotograf med et kamera som tar proff kvalitetsbilder men som ser ut som et helt enkelt pocketkamera.

Selv om jeg også hadde med mitt Pentax KP med tre zoomobjektiver, endte jeg opp med nesten like mange brukbare bilder med mitt lille GR III.  Et reisekamera i særklasse etter min mening.