Skard-Mulakamben, Fresvik.

Bildet over viser Fresvik sett fra Mulakamben. Fantastisk flott utsikt over denne vestlandsbygda.

Denne utsikten var høydepunktet etter en fin tur fra Skard til Mulakamben via Middagshaugen og Holten.  Turen går i all hovedsak i åpen og lett furu- og bjørkeskog på god sti. Turen starter fra 575 moh fra Skard og opp til 800 moh til Middagshaugen, ned til Holten som ligger på ca 450 moh og deretter opp til Mulakamben som ligger på ca. 580 moh. Totalt distanse tur retur er på knappe 14 km og ca 780 høydemeter, så med pauser og litt fotografering tar turen 5-5,5 timer.

Siden man går i lett skog er det relativt lite utsikt ned mot Fresvik og Sognefjorden, men Middagshaugen kan by på en flott utsikt, og på selve Mulakamben blir man premiert med en fantastisk utsikt over Fresvik og fjellheimen rundt.

Pentax K1 II med Pentax 24-70mm

Kveldslys over tjernet på Skard.

Høgretjørni-Kongshaug-Kongsvatnet-Brandholten-Varpet

Turen fra Høgretjørni til Varpet via Kongshaug, Kongsvatnet, Brandholten og Skorge er en flott fottur i variert og vakker natur. Med blå himmel og 22°C ble dette en fantastisk flott tur på totalt 11,6 km og 426 høydemeter. Jeg har gått mange ganger i dette området, men det er første gang jeg har gått hele dette strekket, og stien mellom Kongsvatnet og Brandholten har jeg aldri gått tidligere.

Dette er en relativt lett tur, og med gode stopp for en eller to matpauser og flere fotostopp på veien, tar turen omtrent 5 timer i rolig tempo. Turen byr på alt fra lett furuskog og løvskog til åpne partier med fantastisk utsikt over Sognefjorden.

Pentax KP med Pentax 15mm limited, 35mm macro limited og 20-40mm limited.

Kongsvatnet

Kongsvatnet ligger enten en knapp 5km gåtur fra Høgretjørni i Vangsnes eller en knapp 5km fra Varpet i Vik i Sogn. Tidligere tider gikk vi ofte fra Varpet, men de senere årene har vi gått fra Høgretjørni når vi skal til Kongsvatnet eller Kongshaug. Det er en tur som for det meste går på smal grusvei og på sti de siste 1,5km fram til Kongsvatnet. Lett kuppert terreng med jevn stigning og totalt 250 høydemeter.

Det har blitt en del turer til Kongsvatnet i løpet av en drøy 25 årsperiode, men det er svært sjelden vi møter andre som bruker denne idylliske stranda.

Bildet over er satt sammen av totalt 6 bilder, og jeg har også fjernet en forstyrrende strømkabel som går over vannet på denne siden av Kongsvatnet. Det er rart, for når man er der så legger man ikke merke til dette, så jeg fikk øye på det først når jeg skulle redigere bildet.

Pentax KP med Pentax 24-70mm.

Fuglesteg

Fuglesteg er en av mange naturperler på vestlandet og ligger en fin gåtur opp fra Fortun. Det er lagt til rette en egen parkeringsplass for besøkende som ønsker å gå opp til Fuglesteg. Turen opp er på ca. 3,1km og omtrent 600 høydemeter, så det er en god trimmetur. Gevinsten er når du kommer opp til dette fantastiske anlegget med utsikt ned til Fortun og Eidsvatnet. Det er som å gå rett i et fantastisk reklamebilde fra Norge, spesielt om man også er heldig med været.

I sommersesongen kan man i helgene få kjøpt kaffe og vafler, som en velfortjent premie når man har kjempet seg opp de 600 høydemetrene. Skal man passere Sognefjellet, og været er fint, vil jeg anbefale alle som har tid til å stoppe i Fortun og ta turen opp. Det tar omtrent en time hver vei for de som er i ok fjelltrimform. Det er en fantastisk opplevelse å komme opp til Fuglesteg.

Pentax KP med Pentax 24-70mm

Fricamping Sognefjellsvegen

Untitled photo

I år var vi en av mange som slo til å kjøpte oss campingvogn. Vi har aldri hatt eller prøvd campingvogn tidligere, så vi går inn i sommeren med spenning på hvordan dette vil bli. Første tur med campingvogn med fire netter i vogna, tilbrakte vi ei natt ved Sognefjellsvegen på returen fra Trondheim. Dagen etter hadde vi planlagt å kjøre over Sognefjellet, ned til Fortun for å gå opp til Fuglesteg.

Dette er vår første opplevelse med campingvogn, og så langt har det vært en suksess og gleder meg til neste tur. Luksus å ha med seg hotellrommet pluss et lite kjøkken på tur.

Pentax KP med Pentax 24-70mm.