Utsikten fra Skomakernipa

Det er fantastisk utsikt fra Skomakernipa der den henger omtrent 1000 meter over Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden. Nærøyfjorden går rett mot høyre i bildet og ender i Gudvangen, mens Aurlandsfjorden går til skrå opp til høyre i bildet og ender i Flom. Dette er en av mange turer i Norge som viser hvilken flott natur vi har, og det er mye å ta av.

Pentax K1ii med Pentax 15-30mm.

Mellom Ovrisvatnet og Målsetvatnet

Denne fossen er plassert midt mellom Ovrisvatnet og Målsetvatnet. Det er i og for seg ingen spektakulær foss, men det som gjør den interessant å fotografere er den flotte bakgrunnen med Trollapresten og Johanneskleivi i bakgrunnen og det behagelige lyset som gir en flott grønnfarge på bakken samt dybde i motivet.

Dette bildet ble tatt under øvelseskjøring, og da har jeg nesten bestandig med meg kameraet. Fine motiver kan dukke opp når man minst venter det. Det eneste jeg angret på var at jeg ikke tok med et fotostativ. Da kunne jeg ha testet med lengre lukkertid, som jeg tror ville ha gitt et bedre resultat. Det får bli neste gang.

Pentax K1ii med Pentax 24-70mm.

Fardal

Denne flotte fossen ligger helt nede ved Sognefjorden i Fardal. Jeg har kjørt forbi fossen mange ganger, og ofte tenkt at det hadde vært kjekt å få tatt et bilde. P.g.a. flomvern som er bygget rundt fossen, er den ikke så lett å komme til. Man må over en halvhøy betongvegg, og det er lettere å komme inn til fossen enn ut igjen etterpå.

Bidet over er tatt med kamera på stativ og med 1/6s lukkertid. Dette gir vannet et sløret preg men samtidig bevares den dramatiske bevegelsen i vannet. Med for lang lukkertid vil vannet ofte bli så sløret at det blir helt utvisket og "bløtt".

Jeg tok flere bilder fra forskjellige vinkler og med forskjellige eksponeringer, og endte opp med at jeg likte dette standpunktet best.

Når jeg tok bildene tok jeg flere forskjellige eksponeringer for hvert standpunkt for å sikre meg å få med alle detaljene i både skygger og lys som utgangspunkt for etterarbeidet. Min erfaring med mitt Pentax K1 mark ii, er at kameraet har så godt dynamisk omfang at jeg sjelden trenger å bruke bildene som er over eller undereksponert for å få et godt resultat. For dette bildet trengte jeg bare å bruke bildet som var litt undereksponert som utgangspunkt i redigeringa hjemme på datamaskina.

Pentax KP ii med Pentax 24-70mm

Målsethytta-Havren tur/retur

Med kamera, regntøy, niste og drikke i sekken, gikk turen fra Målsethytta til Havren. Været var usikkert, og vi fikk både regn, sol, oppholdsvær og tåke på turen. Men når det var oppholdsvær på 80% av turen må man si seg fornøyd her på vestlandet.

Totalt er turen på drøyt 13km, og det skal tilbakelegges omtrent 550 høydemeter. Turen går i relativt lett terreng, men deler av turen går utenfor sti så det er greit å ha med seg kart for å orientere seg. Men det er et åpent og oversiktlig terreng å orientere seg i og lett å finne fram, så lenge det ikke kommer tåke.

Dette er kanskje ikke den flotteste fjellturen å gå, men man blir belønnet med en fantastisk utsikt over Framfjorden og Arnafjorden fra Havren som reiser seg omtrent 1065 meter over fjorden.

Lavt skydekke

Turen opp til Valanipa startet med solskinn i Vik. Når vi kom opp på Vikafjellet kjørte vi inn i tykk tåke. Vi startet å gå i tykk tåke som gradvis lettet etter hvert som vi nærmet oss Valanipa, og med ett var vi over skydekket som beveget seg sakte over Vikafjellet. Flott og uvant utsikt fra Valanipa.

Bildet under viser toppen av Sopandefjellet med masta, som ligger innhyllet i tåka.

Delfinen i Vik

Årets attraksjon i Vik. Stripedelfinen som har holdt til i Vikjabukta i mange måneder.

Utsikten ut Sognefjorden fra Brandholten

Dette er et av mange bilder jeg har tatt av denne utsikten. Blir ikke lei av dette synet. Den er litt forskjellig hver eneste gang, avhengig av årstid, tid på døgnet og værforholdene. Aldri helt likt.